Přehled témat:
11) Diskuzní příspěvky z VZ zastupitelů
13) Diskusní příspěvek ke kontrole MV ČR
(11)
Diskuzní příspěvky z VZ zastupitelů 29. 6. 2009
a) k jednacímui řádu
Jednací řád má sloužit k tomu, aby veškeré otázky
týkající se občanů a jejich života ve městě mohly být řádně projednány. Veřejná
zasedání zastupitelů jsou totiž zasedáními
pracovními. Je zcela nesmyslné bránit zastupitelům v diskuzi a
drasticky je omezovat třemi minutami, protože
je to jejich práce. Jestliže je k nějakému problému příliš dotazů a
připomínek, znamená to, že špatně
pracovala rada a předložený materiál nebyl řádně připraven pro jednání
zastupitelstva. Když si všimnete dosavadního průběhu VZ, diskutují většinou
pouze zastupitelé, kteří chtějí opravdu
něco řešit. Potom je tu i druhá skupina zastupitelů, která nemá potřebu o něčem
diskutovat, protože ví už dopředu, že přišli na zasedání pouze zvednout ruku.
Těm také nevadí, že dostanou materiály pro jednání zastupitelstva v pátek,
to znamená 3 dny před schůzí. To potom není možné si několik desítek listů
materiálu nejen přečíst, ale není možné je hlouběji prostudovat, udělat si
poznámky, ověřit si některé skutečnosti, poradit se s odborníky …atd. Ti,
co připravují tyto materiály pro zastupitele je tedy nutí svůj mandát plnit jen formálně. A zde se musím zeptat. Je to neschopnost nebo záměr? Na to
navazuje skutečnost, že v programu zasedání je tolik bodů, že to není
možné v reálném čase stihnout. To je, jako kdyby zastupitele někdo přímo
nabádal k tomu, aby nepřemýšleli, na nic se neptali a pouze zvedali ruce,
aby se dostali domů před půlnocí. S tím potom velmi úzce souvisí drastické
omezování diskuze nejen občanů, ale i zastupitelů. Proto znovu opakuji –
jednací řád musí sloužit k tomu, aby se na pracovním zasedání zastupitelů
projednalo všechno, co se projednat má a aby
neutrpěly demokratické principy veřejné správy.
b) k závěrečnému účtu
Vážení
občané a zastupitelé města,
když se zde před dvěma měsíci projednával rozpočet
města, upozorňoval jsem na to, že jsou v rozpočtu možné tunýlky, odkud
městu utíkají peníze. Současně jsem upozorňoval i na to, že některé výdaje nebyly
v minulosti vůbec vyúčtovány v závěrečném účtu. Tak se tam nyní
vyúčtování objevilo. Ač je to těžko pochopitelné, jedná se o
nezpochybnitelný podvod. Každý z vás si snadno spočítá, že jestliže
vodoměr ukazuje spotřebu necelých 10 m3 vody, nemůže se na závěr
objevit vyúčtování ve výši 3 000 Kč. Přestože v tuto chvíli nemám
přesné odečty elektroměru a plynoměru, z vyúčtovaných částek (obojí po
7 000 Kč) je zřejmé, že i zde bylo vyúčtování několikanásobně nadsazeno.
Konkrétně se jedná o spotřebu energií v klubovně Senior klubu. To by měla
být samozřejmě výzva pro zdejší kontrolní orgány a samozřejmě i pro vás,
zastupitele, abyste uložili panu starostovi podat trestní oznámení na neznámého
pachatele, pro podezření z trestného činu podvodu, protože takto zmanipulovaná
částka zcela jistě přesáhne 5 000
Kč. Pro rok 2009 byly v rozpočtu města tyto částky dále navýšeny.
Není to však jen tento případ. Na ubytovně
v Sutomi byly prohospodařeny další desetitisíce. Tam se totiž plánované
náklady zvýšily z 88 000 Kč na více než 185 000 Kč, což
přestavuje 211% nárůst, přičemž jen osobní náklady správce se zvýšily
z 8 000 Kč na 23 000 Kč, tj. 287%, elektrická energie – zvýšení
o 295%, atd. Celkem tedy ztráta města činí 125 674 Kč.
Takovýchto ztrátových akcí najdete v závěrečném
účtu daleko víc.
Připočteme-li k tomu skutečnost, že audit,
provedený pracovníky ústeckého kraje (tentokrát zdarma) objevil hrubé
nedostatky takového rázu, jako že finanční doklady neobsahují všechny
náležitosti nebo, že na některé platby neexistují doklady vůbec, mohou
vás napadat ty nejčernější myšlenky.
Závěrem bych rád upozornil vás, zastupitele, že
zatímco v případě Sutomi a dalších byste se mohli vymlouvat, že jste
špatně pochopili podnikatelský záměr, v případě zfalšovaného vyúčtování
energií jde o něco zcela jiného. V případě, že schválíte tento závěrečný
účet bez výhrad, dopustíte se
spolupachatelství na trestném činu podvodu.
ing. Augustin Prouza
V případě, že zápis ze zasedání nebude zveřejněn
na oficiálních stránkách města, budou některé pasáže zveřejněny zde.
Co bylo v závěrečném
účtu a ve zprávě auditora
1) V předloženém
ZÚ za rok 2008 je více než 10 nepřesných nebo chybných údajů
2) Ve
3 případech došlo k porušení rozpočtové kázně ve výdajové části a to u
skupin nebo paragrafů 103x, 36-7xx a
43xx.
3) V 85
případech došlo k překročení schválených rozpočtových položek (paragrafů)
až o 1606,2% (pol. 6115 služby)
4) U
mzdových prostředků došlo k překročení o 276 338,- Kč
5) Ze
zprávy auditora vyplývá, že v hospodaření města došlo k závažným nedostatkům.
- neprůkazné účetní
doklady a pokladní operace
- účetní případy, které
nebyly doloženy účetními doklady
- nedodržení nařízení vlády o odměnách starosty a místostarostky
- nebyly zveřejněny záměry města o
prodeji pozemků, ale chybně žádosti občanů o koupi pozemků
- nedostatky v evidenci majetku, inventarizaci
- nedostatky v účetní evidenci a provozních zálohách
- město nemá aktualizovány vnitřní předpisy
Na
tyto nedostatky bylo vedení města a rada města upozorňována na VZ občany i
zastupiteli.
Auditor
upozorňuje v bodu II na str. 10 své zprávy, že neschválené účetní operace mohou mít negativní dopad do budoucna.
(S využitím poznámek p. Františka Immera)
(12)
Jinde to jde!
V
Litoměřickém deníku 24.7. byla zveřejněna informace, že v Hoštce budou
opravovat starou radnici. Předpokládaná částka, kterou si oprava domu vyžádá,
je předběžně stanovena na devět milionů korun. Z toho dva miliony korun by
mohlo město získat z dotačního programu. Po provedené rekonstrukci by v budově
mělo vzniknout sedm bytových jednotek. Proč se zde zastupitelé neptají na
návratnost? Podle mého názoru jde především o investice do rozvoje města, který
může být zajištěn jedině prostřednictvím občanů. Třebenické zastupitelstvo dotaci ve výši dvou
milionů odmítlo a místo čtyř bytových jednotek vybuduje ubytovnu s nejistým
příjmem do městského rozpočtu. Spíše však se ztrátou jako na Sutomi. Podobně
nerentabilní je zřejmě ubytovna Sokola jinak by nebyla nabízena k pronájmu.
Vybudování
bytů v domě č.p. 4, který je komerčně využíván (pošta) a další příjem nájemného
z bytů a daňový přínos do rozpočtu města za každého občana, je jistota pro městský rozpočet.
V této souvislosti mě napadá otázka,
proč se rada a zastupitelstvo neptalo na návratnost, když začalo stavět na dluh
sportovní halu?
F. Immer
***
(13)
Diskuzní
příspěvek na VZ 21.9.2009 k provedené kontrole MV ČR v červenci 2009.
Kontrola MV provedená v červenci 2009
prokázala porušení zákona nejméně v 8 případech. V řadě dalších
případů se jednalo o méně závažná porušení zákona. Podle protokolu až na
výjimky nebyl bez závad ani jeden kontrolovaný dokument nebo úkon.
Upozorňování na nedostatky a
nedodržování zákonů bylo odmítáno a zlehčováno slovy a výkřiky „Nestrašte nás
pořád tím zákonem“, nebo „máme vlastní rozum“ atd.
Přidáme-li k výše uvedenému
zjištění řadu dalších pochybení, potvrzených auditem hospodaření, porušení rozpočtových
pravidel (potvrzeno MF), zpronevěru více než 2,7 mil. Kč, zadlužení města cca
14 mil. Kč, zastavením majetku, nehospodárným vynakládáním finančních
prostředků při správě majetku města a jeho soustavné rozprodávání a v neposlední
řadě chybné hospodaření s dotačními prostředky státu, je na místě se ptát:
Jsou
lidé, zodpovědní za hospodaření města kompetentní zastávat tyto funkce?
Jsou kontrolní orgány města, KV a FV a
především rada a zastupitelstvo kontrolními orgány? Přestože jste byli na
porušování zákonů upozorňováni a znali výsledky kontrolních zjištění, obhajujete dále
činnost představitelů města, zodpovědných za uvedené nezákonnosti.
V každé jiné demokracii by tito
lidé odstoupili z funkcí nebo by je zvolení zástupci odvolali. A s největší
pravděpodobností by stanuli před soudem.
Jenom zde porušování zákonů prochází
rovněž díky vám, zastupitelům. Vám, kteří jste první a základní pojistkou
demokracie a zákonnosti.
Nepochybuji o tom, že jsou mezi vámi
slušní a poctiví lidé. Jenom nechápu, proč se většina z vás nechá vláčet
tímto bahnem dobrovolně a bez odporu.
Vím, že odpovědné ve vašem čele je
zbytečné stále vyzývat, aby odstoupili. Dobrovolně to neudělají, protože nemají
ani trochu sebereflexe a „nemají se zač stydět“, jak prohlásila paní
místostarostka a ještě jste jí někteří zatleskali.
Podobně jste zatleskali panu
Křivohlavému, za označení mého diskusního příspěvku k porušení územního
plánu a tím i k porušení stavebního zákona za divadelní představení
(vystoupení). To se to kývá a tleská, když je za každé kývnutí veřejná zakázka
z městské pokladny, kterou byste měl jako zastupitel hlídat a jako
předseda stavební komise zabránit utrácení peněz města za nesmyslné projekty, které
se nerealizují nebo se opakovaně mění.
František Immer