Přehled témat:
20) Hospodaření nebo tunelování?
21) Z archivu
22) Jak na to?
(23) Co zjistila kontrola?
Hospodaření nebo tunelování?
Vážení spoluobčané,
rok
se sešel s rokem a podle zákona musí vedení města skládat účty
zastupitelům a občanům, jak se v uplynulém roce hospodařilo. Proto se zpracovává závěrečný účet, který musí být
zveřejněn pro informaci občanů a který musí nebo také nemusí být schválen
zvolenými zastupiteli. Z mnoha položek na tomto účtu jsem si vybral jednu,
velice zajímavou. Zajímavou proto, že se jedná o objekt, který by měl městu
vydělávat, ale ono je to naopak. Jedná se o ubytovnu Sutom.
Náklady na její provoz, původně
plánované v částce 88 000 Kč byly v průběhu roku upraveny na
částku 146 000 Kč, ale skutečně bylo vyčerpáno neuvěřitelných 185 674
Kč, což činí zvýšení na 211%. A v čem toto zvýšení spočívalo?
Osobní náklady správce se
zvýšily z 8 000 na 23 000
Kč, tj. o 287%
Povinné pojištění více než
dvojnásobně, z 2 100 na 5 700 Kč, tj. 271%
Povinné pojistné na veřejné
zdrav. zabezpečení z 800 Kč na téměř 2 000 Kč, tj. zvýšení o 250%
Čerpání financí na opravy,
úklidové prostředky se naopak snížilo z 10 000 na 6 000 Kč (méně
se uklízí?), tj. uklízí se jen na 60%
Platby za elektrickou energii
se zvýšily ze 40 000 na téměř 118 000 Kč, tj. na 295%
Za studenou vodu se zaplatilo
místo 4 000 více než dvakrát tolik - 9 000 Kč, tj. zvýšení na 225%
Platby za statní služby,
vývoz septiku se zvýšily ze 13 000 na 16 000 Kč, tj. na 123%
Plyn se znatelně snížil
z 1 500 na 580 Kč tj. snížení
o 387% (jaký
to nepoměr se SKT, kde byla za plyn vyúčtována částka 7 000 Kč, přestože
se tam téměř netopí)
Opravy a udržování, nájemné
naopak kleslo z 8 600 na 4 600 Kč, tj. na 53%
Z tohoto účtu vyplývá, že se na Sutomi pravděpodobně
ubytovává méně lidí, protože se uklízí o polovinu méně. Tuto domněnku potvrzuje
i na třetinu snížená spotřeba plynu. Na polovinu klesly i náklady na opravy a
udržování objektu. Čím je tedy zdůvodněno trojnásobné zvýšení spotřeby
elektrické energie, téměř trojnásobné náklady na správce, jemuž se snížila
klientela a ani nemusí provádět tolik oprav, a téměř trojnásobné zvýšení
pojistného?
Plánovaný zisk ubytovny
- měl být 88 000 ale vydělala pouze necelých
60 000 Kč, což je pouze 68% předpokladu
Ztráta města tedy činí 125 674 Kč.
Celý závěrečný účet najdete na webových stránkách města.
***
Z ARCHIVU
M ě s t o T ř e b e n i c e
( opis)
Třebenice dne 5.2. 1999
Věc: Platba za odvádění odpadních vod veřejnou kanalizací a jejich čištění (stočné).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od 17. 11. 1997 byla uvedena do zkušebního provozu a od 30. 6. 1998 do trvalého provozu čistička odpadních vod pro město Třebenice.
V letech před uvedením čističky do provozu bylo město povinno podle vládního nařízení 2/89 Sb.z. platit za vypouštění odpadních vod do potoka Modla pokuty za občany a ostatní objekty. Výše pokuty byla stanovena výpočtem a v plné výši by dosahovala několika milionů Kč. Několikerým jednáním ze strany města se podařilo pokuty snížit na 569 000 Kč, které byly v lednu 1999 uhrazeny.
Od 1.1. 1999 dochází novým zákonem 58/98 Sb.z. ke změně, kdy kontrolu znečištění povrchových vod (vodních toků) již nebude provádět povodí Ohře a.s., ale Česká inspekce životního prostředí.
Výsledky kvality vypouštěných vod za rok 1998 ve zkušebním a následně i v trvalém provozu ČOV jsou hluboko pod stanovenou normou a proto již v následujícím období městu ani občanům a podnikatelům připojeným na kanalizační síť pokuty nehrozí.
V současném období jsou vystavovány na občany a místní podnikatele složenky na úhradu stočného za rok 1998. Získané prostředky budou městem použity jednak na úplnou úhradu nákladů na provoz ČOV za rok 1998 (cca ½ vybrané částky) a dále na částečnou úhradu pokuty za znečišťování potoka Modly (cca ¼ zaplacené pokuty).
Výpočet stočného byl proveden ve výši 10,20 Kč za 1m3 , tedy ve stejné výši, jakou v roce 1998 účtovaly Severočeské vodovody a kanalizace LTM.
Množství účtovaných odpadních vod bylo stanoveno podle zákona 144/78 Sb., podle § 37 odstavce 3 v objemu 31 m3 za rok na osobu (což je 85 l na osobu a den).
- U podnikatelů zaměstnávajících osoby (např. prodavače) je stanoven samostatný sazebník, který bude přiložen v případě objektu sloužícího k podnikání.
- Pro rok 1998 bude individuelně na požádání na základě předložených dokladů proveden odpočet nákladů na vyvezení kalů ze septiku odbornou firmou.
Stočné za rok 1999 bude placeno pololetně, a to v termínech 31.7. a 31.1. následujícího roku. Pro rok 1999 již nebude prováděn z účtovaného stočného odečet za vlastní odvoz kalů ze septiků. Cena za 1m3 odpadních vod bude účtována v návaznosti na ceník SČVK ve výši 12,29 Kč pro obyvatele a 14,65 Kč pro podnikatele.
Pro
vysvětlenou uvádíme, že odpadními vodami pro účel účtování stočného se rozumí
všechny vody odváděné z domácnosti včetně vod použitých např. k mytí dvora
apod. Srážkové vody, odváděné veřejnou kanalizací jsou podle zákona 144/78 Sb.
z. rovněž součástí stočného.
Václav Vobořil v.r. Dalibor
Preis v.r.
MĚSTSKÝ ÚŘAD
TŘEBENICE
(razítko)
Čistička v hodnotě 35 mil. Kč byla údajně prodána
SČVK za poloviční cenu.
(Koho to zajímá přesně, může se informovat na MěÚ Třebenice)
Proto došlo k tomu, že nyní musí každá domácnost platit přibližně dvojnásobné stočné (v roce 2009 to v jedné dvoučlenné rodině představuje 3 997,65 Kč, oproti 1 877,75 Kč, kdyby čističku vlastnilo město).
Zvýšené náklady platí ale i škola a ostatní městská zařízení.
Jestliže počítáme, že Třebenice mají 1 400 obyvatel a
každý platí minimálně o 1 000 Kč více, znamená to, že v důsledku tohoto
rozhodnutí jen občané Třebenic zaplatí
zbytečně o 1 400 000 Kč navíc. To ale není všechno, protože další
peníze z daní jsou vypláceny právě za městská zařízení, místo aby byly použity na rozvoj města.
Jestliže se tedy
zastupitelé mají ze zákona starat o blaho a rozkvět města, plní si svoje
povinnosti opravdu podivně.
Jak na to?
Začátkem července, po prudkých deštích, které splavily do podchodu pod obchvatem spoustu zeminy, jsem byl příjemně překvapen, že na místo přijeli dva pracovníci a za přímého dozoru pana starosty započali s úklidem. Potom jsem byl překvapen podruhé, když uplynul měsíc, a shrabané vyschlé bláto v podchodu leží dál. Tak jsem si pomyslel, že pan starosta chce asi šetřit obecní rozpočet a čeká na další průtrž mračen, která by bahno spláchla dál. Nestalo se tak. Protože se už blíží podzim, napadlo mne, že pan starosta zřejmě hodlá použít tuto naplaveninu v zimě jako posypový materiál. Inu, když šetřit, tak šetřit, zvláště když jinde peníze z obecní kasy utíkají. Nebo to je tak, že pan starosta má na starosti tolik takových prkotin, že není v lidských silách si všechno zapamatovat? Opravdu musí pan starosta řešit všechno sám? Ale za co potom dostávají zastupitelé finanční odměny? Je to držhubné nebo odměna za tu námahu jednou za 2-3 měsíce zvednout ruku v představení, nazývaném veřejné zasedání zastupitelů?
Tento, starostou osobně garantovaný nepořádek, navíc na hojně využívané turistické stezce na Košťálov, není jediný. Celé město úspěšně zarůstá vysokou trávou jako hrad Šípkové Růženky. A to nejen po okrajích města, ale i v jeho samotném centru. Až by se zase Dr. Pařík procházel prostřednictvím pana Otradovce po Třebenicích, nestačil by se asi divit.
I naši padlí jsou i nyní, mnoho let po válce znovu maskováni vysokou trávou. Že by svérázná připomínka jejich válečné anabáze?
Za rok se zase z na
poslední chvíli předloženého závěrečného účtu dozvíme šestimístné číslo,
oznamující částku, vynaloženou na úpravu veřejné zeleně. Jedná se o částku, za
kterou by bylo možno celoročně zaměstnávat zahradníka-údržbáře, včetně
povinných nákladů na jeho pojištění. Vzhledem k tomu, že ti, co pobírají
dávky, budou muset měsíčně odpracovat určitý počet hodin, měl by k dispozici i jakousi pracovní četu.
Pánové radní, nestálo by za to, se nad tím zamyslet? A co komise pro životní
prostředí – neujme se toho? Nebo snad OSČG, nemá ve svém programu něco jako "Za Třebenice krásnější?" To by přece, vážená redakční rado, nebylo nic politického. Když ani to ne, zbývá už jen pohádkový princ nebo podle principu rovných šancí princezna, kteří by, třeba ruku v ruce probudili Třebenice k novému životu.
Děkujeme, pane starosto.
Co zjistila kontrola?
Dne 21. července 2009 provedla
kontrolní skupina MV ČR na MěÚ v Třebenicích kontrolu dodržování zákona o
obcích.
Při kontrole byla shledána
následující porušení zákona:
1) Město
porušilo ustanovení § 92 odst. 1 zákona o obcích, podle kterého se zastupitelstvo obce schází podle potřeby,
nejméně však jedenkrát za 3 měsíce, tím, že zasedání ZM konané dne 30. března
2009 se uskutečnilo po více než třech měsících od konání předchozího zasedání.
2) Město
porušilo ustanovení § 93 odst. 1 zákona o obcích, podle kterého obecní úřad informuje o místě, době a navrženém programu
připravovaného zasedání zastupitelstva obce. Informaci vyvěsí na úřední desce
obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním
zastupitelstva obce; kromě toho může informaci uveřejnit způsobem v místě obvyklým tím, že v
pňípadě zasedání konaného dne 30. června 2008 nezveřejnila informaci o připravovaném
zasedání na úřední desce městského úřadu
alespoň 7 dní před zasedánim ZM.
3) Město
porušilo ustanovení § 101 odst.3 zákona o obcích, podle kterého se v zápise vždy uvede počet přítomných členů
rady obce, schválený pořad schůze rady obce, průběh a výsledek hlasování a přijatá
usnesení, tím, že v zápisech ze schůzí RM není uveden schválený pořad schůze
RM.
4) Město
porušilo ustanovení § 101 odst. 1o 2 a 3 zákona o obcích tím, že jednání RM konané
dne 8. září 2008 se uskutečnilo písemnou formou prostřednictvím e-mailu a individuálních jednání.
5) Město
porušilo § 82 písm. b) zákona o obcích, podle kterého člen zastupitelstva obce má při výkonu své funkce právo vznášet dotazy,
připomínky a podněty na radu obce a její jednotlivé členy, na předsedy výborů,
na statutární orgány právnických osob, jejichž zakladatelem je obec, a na
vedoucí příspěvkových organizací a organizačních složek, které obec založila
nebo zřídila; písemnou odpověď musí obdržet do 30 dnů, tím, že na dotazy
člena ZM,vznesené na zasedání ZM dne 15. prosince 2008, město neodpovědělo v
zákonem stanovené lhůtě 30 dnů.
6) Město
porušilo § 119 odst. 4 zákona o obcích, podle kterého o provedené kontrole výbor pořídí zápis, který, obsahuje, co bylo
kontrolováno, jaké nedostatky byly zjištěny a návrhy opatření směřující k
odstranění nedostatků. Zápis podepisuje člen výboru, který, provedl kontrolu, a
zaměstnanec, jehož činnosti se kontrola týkala, tím, že s výjimkou kontroly
prováděné finančním výborem č. 1/2008 neobsahují zápisy o provedených
kontrolách podpisy zaměstnanců, kterých se kontrola týkala. V zápise z kontroly
č. 212009 chybí podpis zaměstnance, kterého se kontrola týkala, i podpis člena
finančního výboru, který kontrolu provedl.
7) Město
porušilo § 118 odst. 2 zákona o obcích, podle kterého počet členů výboru je vždy lichý, tím, že osadní výbor ZM má šest,
tj. sudý počet členů.
8) Město porušilo § 5 odst. 1 infZ, podle kterého každý povinný subjekt musí pro informování veřejnosti ve svém sídle a svých úřadovnách zveřejnit na místě, které je všeobecně přístupné jakož i umožnit pořízení kopií informací vypočtených v tomto ustanovení, tím, že ve svém sídle a ve svých úřadovnách nezveřejnilo informace uvedené v § 5 odst. 1 InFZ.
Ministerstvo vnitra ČR zveřejňuje na
svých stránkách výsledky takto provedených kontrol. Do současné doby bylo takto
zveřejněno 5 kontrol. Město Třebenice vede co do počtu listů materiálu celkem
14 listy, zatímco druhý v pořadí je zápis o 10 listech. Třebenice vedou i
v počtu případů porušení zákona svými 8 porušeními, zatímco v oněch 5
zápisech je nejvyšší číslo 6. Kontrola ovšem sledovala jen úzký okruh
problematiky veřejné správy. Porušování zákona je běžné i v dalších,
Tím bych chtěl zdůraznit, že osočování kritiků z řad občanů není na místě, protože v Třebenicích se zákony opravdu porušují. Na občanech je, aby se s tím co nejrychleji skončilo. Přijďte proto na veřejné zasedání zastupitelů, konané dne 21. září 2009.
Komentáře
Přehled komentářů
Když si to tak člověk pročítá, tak je mu střídavě smutno a přece jenom se někdy musí pousmát, jak je tohle vůbec možné!? Nikdo nejsme neomylní, ale tohle už je moc a při nejmenším trochu DIVNÉ! TO OPRAVDU NA ÚŘADĚ NENÍ NIKDO KDO BY SE SNAŽIL TŘEBENICE CHRÁNIT, ZVELEBOVAT JE...KDO BY JE MĚL PROSTĚ RÁD!? CHCE TO DO TOHO DÁT SRDCE, CÍTIT PŘÍSLUŠNOST K OBCI VE KTERÉ ŽIJEME, BÝT VLASTENCI.
NE VLASTENCI OD SLOVA VLASTNIT HMOTNÉ STATKY, ALE MILOVAT VLAST, MĚSTO VE KTERÉ ŽIJEME!
Kocourkov
(Irka, 4. 8. 2009 16:28)